ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πρώτη εικόνα: Το American Crime Story στα ίχνη της δολοφονίας Versace

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ / ΘΕΜΑΤΑ
16:20
19/5

Οικογένεια, αγάπη, κυνήγι: τα κινηματογραφικά «δόγματα» του Τόμας Βίντερμπεργκ

Με αφορμή τα σημερινά (19/5) γενέθλια του Τόμας Βίντερμπεργκ, το cinemag.gr επέλεξε πέντε αγαπημένες ταινίες από τη φιλμογραφία του Δανού σκηνοθέτη.

Οικογενειακή Γιορτή (Festen, 1998)

Μια πολυμελής οικογένεια συγκεντρώνεται στην εστία για να τιμήσει τα γενέθλια του πατριάρχη της. Μια βραδιά αρκεί για να αντραπούν οι εύθραυστες ισορροπίες και τα θεμέλια της οικογένειας να καταρρεύσουν. Το μοιραίο μυστικό που όλοι γνωρίζουν και κανείς δεν ομολογεί, έρχεται στην επιφάνεια για να προκαλέσει την τέλεια αποσύνθεση αυτού του με δυσκολία συμπληρωμένου παζλ, σε μια απόλυτα ριζοσπαστική ταινία.

Ασπαζόμενους του κανόνες του Δόγματος '95, ο Βίντερμπεργκ ξεκινά ένα χείμαρρο «ερασιτεχνικών» πλάνων που διασπούν και επικεντρώνουν την προσοχή. Μ' αυτόν τον τρανταχτό ερασιτεχνισμό, ωστόσο, δημιουργεί την αίσθηση ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν είναι ταινία μυθοπλασίας, αλλά συρραμένα στιγμιότυπα οικογενειακής ζωής, με τη διαφορά ότι η αδιάκριτη κάμερα μένει ανοιχτή, καταγράφοντας στιγμές που κανείς δεν πρέπει να δει, ψήγματα της απαγορευμένης ιδιωτικής ζωής των ηρώων.

Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών, Υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας

Όλα για την Αγάπη (It's All About Love, 2003)

Σε ένα νοσηρό, εφιαλτικό κοντινό μέλλον, όπου ο κόσμος βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής, ο Τζον (Χοακίν Φοίνιξ) και η Έλενα (Κλερ Ντέινς) προσπαθούν να σώσουν το γάμο τους, την αγάπη τους την ίδια, και να μη χωρίσουν μια και όλα είναι μάταια γύρω τους. Ατμοσφαιρική, λυρική, ποιητική η πρώτη αγγλόφωνη παραγωγή του Δανού σκηνοθέτη σε κερδίζει τόσο με τις υπέροχες ερμηνείες των Χόακιν Φοίνιξ, Κλερ Ντέινς και Σον Πεν, όσο και με την αισθαντική μουσική του Ζμπίγκνιου Πράισνερ.

Dear Wendy (2004)

Σε μια απροσδιόριστη αμερικανική κωμόπολη ο νεαρός Ντικ (Τζέιμι Μπελ) και η παρέα του φτιάχνουν την ομάδα των Δανδήδων, που λατρεύει φετιχιστικά τα όπλα. Παρά τις ειρηνιστικές διακηρύξεις τους, μια σύγκρουσή τους με τις αρχές εξελίσσεται σε λουτρό αίματος.

Ο μύθος και η παραβολή συμπορεύονται στην απόπειρα των Βίντερμπεργκ και Λαρς φον Τρίερ (στο σενάριο) να καταδείξουν τους κοινωνικούς μηχανισμούς που ευθύνονται για τη μάστιγα της οπλοχρησίας και της εφηβικής βίας στις ΗΠΑ, μέχρι το βίαιο περιστατικό-καταλύτη του τελευταίου 20λεπτου. Μπορεί ο ρεαλισμός να υποχωρεί, αλλά τα μοτίβα και η «μελέτη»» κερδίζουν τη μάχη.

Το Κυνήγι (Jagten, 20012)

O Μαντς Μίκελσεν βυθίζεται σε μια απίστευτη παρεξήγηση, όταν η πεντάχρονη κόρη του καλύτερού του φίλου λέει στην διευθύντρια του νηπιαγωγείου ότι την κακοποίησε σεξουαλικά. Στην πραγματικότητα, είναι ένα αθώο παιδικό ψέμα, μία ασήμαντη κουβέντα, η οποία όμως μεγεθύνεται. Η προτεσταντική δανέζικη κοινωνία έχει ανάγκη να κυνηγήσει ενόχους και το ψέμα διαχέεται σαν αόρατος ιός που μολύνει τους πάντες. Η ζωή του καταστρέφεται και η ομαδική υστερία παίρνει την θέση της αλήθειας.

Έχει ξαναμιλήσει για την προτεσταντική ηθική και τα ψέματα που την υποστηρίζουν ο 43χρονος Δανός σκηνοθέτης Τόμας Βίντερμπεργκ - στην «Οικογενειακή Γιορτή». Εδώ όμως πηγαίνει ακόμη παραπέρα, έχοντας ως αφετηρία την επιφανειακή αθωότητα αυτών των ψεμάτων. Δεν είναι πια ένας αυταρχικός πατέρας που στ' αλήθεια κακοποιούσε σεξουαλικά τα παιδιά του, αλλά ένα αθώο κορίτσι που είπε ψέματα για μια παρόμοια κακοποίηση.

Το φιλμ αρνείται τις εύκολες λύσεις και το σοκ που προκαλεί είναι μεγάλο, καθώς το «κυνήγι» μοιάζει να συνεχίζεται πάνω στην επανάληψη των αθώων -ή και καθόλου αθώων- ψεμάτων.

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας (Μαντς Μίκελσεν) στο Φεστιβάλ Καννών 2012, Υποψηφιότητα για Όσκαρ και για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Μακριά από το Πλήθος (Far from the Madding Crowd, 2015)

Οικονομικά αυτόνομη (κάτι το σπάνιο στη βικτωριανή εποχή), όμορφη και πεισματάρα, η Μπάθσιμπα προσελκύει τρεις πολύ διαφορετικούς αλλά αποφασισμένους μνηστήρες: τον Γκάμπριελ Όουκ (Ματίας Σένερτς), έναν βοσκό μαγεμένο από την ισχυρογνωμοσύνη της, τον Φρανκ Τρόι (Τομ Στέριτζ), έναν όμορφο και απερίσκεπτο λοχία, και τον Ουίλιαμ Μπόλντγουντ (Μάικλ Σιν), έναν ευκατάστατο και ώριμο εργένη. Όσο η Μπάθσιμπα περιτριγυρίζεται από τους τρεις άνδρες και πορεύεται ανάμεσα στα δεσμά του πάθους, της εμμονής και της προδοσίας, πρέπει να βρει τον δικό της δρόμο προς την ευτυχία και όλα όσα επιθυμεί.

Η διαχρονική αυτή ιστορία των επιλογών και του πάθους της διερευνά την φύση των σχέσεων και της αγάπης – καθώς και της ανθρώπινης ικανότητας να ξεπερνά τις δυσκολίες χάρη στην προσαρμοστικότητα και την αποφασιστικότητα. Υπέρκομψη σε εικόνες μεταφορά στην οθόνη του κλασικού προφεμινιστικού μυθιστορήματος του Τόμας Χάρντι «Μακριά από το αγριεμένο πλήθος», με την Κάρεϊ Μάλιγκαν να διαδέχεται την Τζούλι Κρίστι, πρωταγωνίστρια της παλιάς διασκευής, στον ρόλο της Μπάθσιμπα Εβερντιν.