ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο Λάνθιμος ασφαλώς και δεν παραδίδει ένα ακόμη...κάτι. Τι έγραψε ο ξένος τύπος για το «Sacred Deer»

ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΝΕΑ / ΕΙΔΗΣΕΙΣ
17:26
18/5

Κάννες 2017: Αναζητώντας τη χαμένη αγάπη στον παγωμένο κόσμο του «Loveless»

Ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ των «Λεβιάθαν» και «Ελένα», επιστρέφει στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Καννών με ένα μπεργκμανικής υφής οικογενειακό δράμα που σταδιακά μετατρέπεται σε ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου που καθηλώνει.

Από τον Κωστή Θεοδοσόπουλο

Κατά την διάρκεια ενός άγριου τσακωμού και καθώς η σχέση τους οδεύει με μαθηματική ακρίβεια στο τέλος, ο Μπόρις και η Ζένια συγκρούονται για το ποιος θα αναλάβει μετά τον χωρισμό τους την κηδεμονία του Αλιόσα, του δωδεκάχρονου γιου τους. Μόνο που εδώ, η ουσία της αντιπαράθεσης έγκειται στο γεγονός ότι κανένας από τους δύο δεν επιθυμεί να αναλάβει την επιμέλεια του παιδιού, με αποτέλεσμα να σκαρφίζονται κάθε πιθανή δικαιολογία για να το ξεφορτωθούν. Εξάλλου οι δυο τους έχουν ήδη αλλάξει σελίδα και έχουν προχωρήσει στις επόμενες σχέσεις τους.

Η Ζένια είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την ζωή της με τον εύπορο, και λίγο μεγαλύτερό της, Άντον, ενώ ο Μπόρις ήδη συγκατοικεί με την Μάσα, μια κοπέλα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, η οποία αγνοεί ότι ο Μπόρις έχει ήδη ένα παιδί από τον πρώτο του γάμο. Κρυμμένος σε μια γωνία του σπιτιού -στο μακράν πιο σπαραχτικό μονοπλάνο της ταινίας- ο Αλιόσα ακούει σοκαρισμένος τους γονείς του να δηλώνουν ευθαρσώς την αποστροφή τους για το πρόσωπό του και πνιγμένος στα δάκρυα αποφασίζει να φύγει από το σπίτι. Μετά από μία ολόκληρη μέρα, οι εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμό τους γονείς καταλαβαίνουν ότι το παιδί τους έχει εξαφανιστεί, ειδοποιούν τις αρχές οι οποίες ξεκινούν, έστω και καθυστερημένα, την επιχείρηση ανεύρεσης του μικρού Αλιόσα. 

Τρία χρόνια μετά το Βραβείο Σεναρίου που απέσπασε με το «Λεβιάθαν» o Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ επιστρέφει στην ηλιόλουστη Κρουαζέτ για να την βυθίσει ξανά στην καταχνιά, ακολουθώντας αυτή την φορά την ιστορία μιας δυσλειτουργικής οικογένειας της μεσαίας τάξης στην σύγχρονη Ρωσία. Στο «Loveless», ο Ρώσος δημιουργός στέκεται αμείλικτος μπροστά στους ήρωές του. Ακολουθεί τις ενδελεχείς συζητήσεις τους και φανερώνει τις πιο απόκρυφες σκέψεις τους, ξεγυμνώνοντας έτσι τις παθογένειες που δεσπόζουν σε όλες τις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Επικεντρώνεται με τόση προσήλωση στις προσωπικές τους εμμονές, που όταν τελικά ο μικρός Αλιόσα εξαφανίζεται, ακόμα και ο θεατής έχει απορροφηθεί τόσο από τα προβλήματα του ζευγαριού που πιθανόν να έχει ξεχάσει την ύπαρξη του παιδιού.

Έτσι, αυτό που ξεκινάει ως ένα μπεργκμανικής υφής οικογενειακό δράμα με αριστοτεχνικούς διαλόγους και πειστικές ερμηνείες μετατρέπεται σταδιακά σε ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου με έναν εσωτερικό ρυθμό που καθηλώνει. Ο τρόπος που ο Ζβιάγκιντσεφ και ο μόνιμος συνεργάτης τους στην διεύθυνση φωτογραφίας Μίκαηλ Κρίχμαν εκμεταλλεύονται την οπτική αφήγηση είναι πραγματικά αξιοθαύμαστος. Από το ντεκουπάζ μέχρι τα αψεγάδιαστα κάδρα και την αργόσυρτη κίνηση της κάμερας, η εικόνα έχει ρόλο πρωταγωνιστή και είναι εκείνη που κατευθύνει την δραματουργία και δημιουργεί την πνιγερή ατμόσφαιρα που αρμόζει σε μια τόσο τραγική ιστορία.

Φυσικά στο ενδιάμεσο, ο Ζβιάγκιντσεφ μέσω αποσπασμάτων από ραδιοφωνικές εκπομπές και τηλεοπτικές ειδήσεις δεν παραλείπει να πετάξει το καρφί του για το διεφθαρμένο Ρωσικό κράτος και την εκστρατεία παραπληροφόρησης που διεξήγαγε στο πλαίσιο του πολέμου με την Ουκρανία. Στο «Loveless» η απόπειρα του Ζβιάγκιντσεφ να βρει την αγάπη αποτυγχάνει. Μια αποτυχία όμως που είναι συνειδητή και υπογραμμίζει για μια ακόμη φορά στην φιλμογραφία του Ζβιάγκιντσεφ, την απογοήτευση του σκηνοθέτη για την χώρα αλλά και τους ανθρώπους της.

Το Περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ - cinemag.gr βρίσκεται ήδη στις Κάννες και θα σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα! Δείτε τα όλα στο ειδικό τμήμα του site εδώ.